Välkommen
Logga in

Vanliga frågor och svar om digitala läromedel och licenser

1.  Hur gör jag för att beställa ett digitalt läromedel från Liber?

  • 1. Du behöver arbeta på en skola som är avtalskund hos Liber, eller köpa via en återförsäljare. 
    2. Skapa ett konto på Liber.se, under "Logga in". Har du ett befintligt konto, loggar du in på Liber.se (butiken) 
    3. Anslut till rätt skola under din profil på Liber.se. Kommer inte din skola upp, ta kontakt med kundservice. 
    4. Lägg ditt läromedel i varukorgen, klicka på "Beställ". 

    OBS! Detta gäller inte för elever/privatpersoner, som i stället beställer via återförsäljare. 


2.  Hur kan jag dela ut läromedlet till mina elever och till mig själv?

  • 1. Gå till Online.liber.se och välj Logga in.
    2. Klicka på fliken "Användare" och klicka sedan på "Skapa Grupp".
    3. Följ stegen i rutan som kommer upp. Detta gäller även om du bara vill aktivera din egen lärarlicens. 
    Här ligger du redan inne som förval i första steget som lärare, men du behöver då inte skriva in några elever i följande steg. Klicka på "Bekräfta".
    4. För att öppna ditt läromedel, gå till "Min sida" och klicka mitt på bilden av läromedlet.

3. Hur gör jag för att öppna och komma åt det läromedel jag har beställt?

  • Du öppnar ditt läromedel i "Min sida" i Liber Online, genom att klicka mitt på bilden av ditt läromedel. Ser du inget läromedel på "Min sida" behöver du, eller beställaren av läromedlet, beställa och dela ut en licens till dig. Se vidare fråga 2

 4. Måste jag skapa en grupp bara för att komma åt min egen licens?

  • Ja, det stämmer. Läs mer om hur du gör under fråga 2.


5. Var hittar jag gratis digitalt övningsmaterial/webbappar?



6. Vad är skillnaden mellan "Min sida" ,"Läromedel" och "Användare" på startsidan i mitt Liber Online-konto?

  • "Min sida" visar de läromedel som är aktiverad och färdiga för dig att använda.
    "Läromedel" visar de läromedel som du eller någon annan i din organisation har beställt.
    "Användare" här kan du skapa nya grupper eller administrera befintliga grupper. Här kopplar du läromedel till grupp, samt delar ut licenser till dig själv, till andra lärare och eleve
    r. 


7.  Jag ska ta över en aktiverad lärarlicens från min kollega som har slutat, hur gör jag då? 

  • 1. När det gäller en aktiv licens: Om beställaren av licensen finns kvar på skolan, så kan beställaren gå in i gruppen i Liber Online och ta bort den lärare som har slutat och lägga till den nya läraren.
    2. När det gäller en licens som inte har aktiverats: Kontakta Kundservice.
    3. När det gäller Lärarwebb: Har Lärarwebben aktiverats via kod och behöver flyttas till annan person, kontakta Kundservice. Är Lärarwebben inte aktiverad, finns aktiveringskod i bekräftelsemail som skickats till beställaren. Detta mail går att skicka vidare om beställaren inte är den som ska ha Lärarwebben.
    4. När det gäller nedladdningsbar lärarhandledning: Har beställaren aktiverat lärarhandledningen via länken i bekräftelsemailet, finns den i Liber Online. Därifrån laddar man ned och sparar den till sin dator. Därefter kan du som beställare bifoga filen till kollegor eller lägga upp på vald plats, tex en skolserver.

8.  Hur gör jag för att byta min e-postadress?

  • Du kan byta din e-postadress i "Min profil" i Liber Online. Du kommer hit genom att klicka på dina initialer högst uppe till höger i din Liber Online-vy. Här, under "Mitt konto" kan du göra bytet.


9.  Vad menas med aktiveringskod och aktiveringslänk? Vilka läromedel gäller det?

  • Aktiveringskod/Länk hittar du i det leveransmail som går ut till beställare och ordermottagare. Du kan klicka på länken lika många gånger som antalet licenser du har beställt. Tex har du beställt tre Lärarwebben, så kan du klicka tre gånger på aktiveringslänken, därefter är den inaktiv.  Vilka läromedel gäller det? Lärarwebbar, Nedladdningsbar lärarhandledning, Lärarljud samt läromedel med IP-länk. OBS: Läromedel med aktiveringskod omfattar endast material för lärare. Dessa läromedel innehåller inga elevlicenser.

10.  Min elev kommer plötsligt inte åt sitt digitala läromedel. Vad gör jag?

  • Det kan bero på att: 
    1. Eleven loggar in med fel mailadress. Kontrollera mailadressen och försök igen.
    2. Läraren som beställde har inte lagt in rätt e-post till eleven eller förnyat licenserna. Läraren kan kontrollera det i Liber Online på den aktuella gruppen, giltighetstiden för varje aktivering och elevens namn eller e-post syns här.
    3. När det gäller läromedel i Matematik och Fysik som tex Alfa-Beta-Gamma-serien eller Ergo Fysik Digital, så ligger de i en separat plattform. Här gäller följande: Om elevens för-och efternamn inte har fyllts i så fungerar inte åtkomsten för eleven. Säkerställ att elevens för-och efternamn finns med under profilen. Profilen hittar du genom att klicka på initialerna i övre högra hörnan i Liber Online. 
    Fungerar inte något av  detta, kontakta då kundservice så hjälper vi till.

11.  Varför får jag inget mail när jag klickar på "Glömt Lösen"?

  • 1. Du har ännu inte verifierat din e-mailadress via bekräftelsemailet som skickades när du skapade ditt konto. 
    2. Du kan ha  skrivit in en felaktig mailadress. 
    3. Ditt mail från Liber kan ha hamnat i skräpposten, eller så är Libers mail blockerat. Kontakta då din skolas IKT-ansvarig.

12.  Hur gör jag när jag ska förnya våra digitala licenser?